
Door het gehoor (2)
Samengevat wijzen de verklaarders op de volgende zaken:
Ten eerste: Paulus wijst hier op de noodzaak om tot de heidenen te gaan en hen het evangelie te prediken. Hoe zullen zij horen zonder die hen predikt? Ten tweede wordt aangegeven dat hieruit blijkt hoe zeer het de verantwoordelijkheid va ...

Het gezin als kleine kerk: fundament voor de school
‘Toerusting is voor mij het aanreiken van een verantwoord instrumentarium aan leerlingen en docenten waarmee ze in hun verdere schoolloopbaan en werkkring uit de voeten kunnen’. Aan het woord is ds. W. Visscher, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Amersfoort. ‘Bij de vorming gaat het erom ...

Verlangen naar christelijke didactiek
Deze uitspraken typeren de houding van het reformatorisch onderwijs tot op de dag van vandaag. Enerzijds is men niet bang voor het gebruik van moderne inzichten, zeker wanneer zij bijdragen aan een goed pedagogisch gedragen onderwijs. Dat blijkt in het elan en de voortvarendheid waarmee scholen i ...

Investeren in identiteit
Achtergrond
Aan dit project ligt een aantal gedachten ten grondslag. De wereld om ons heen verandert in een zeer snel tempo. Dat geldt voor de techniek, maar zo mogelijk nog meer op het terrein van waarden en normen. Reclame, media, computergames en muziek bombarderen ons en onze kin ...

Christelijke didactiek begint met zelfreflectie
De doorbraakgedachte stelde in en vlak na de Tweede Wereldoorlog vragen bij de noodzaak van christelijke organisaties. Bestond dat eigenlijk wel: een christelijke organisatie? Was het niet beter te spreken over organisaties waarin je als christen actief bent en iets van jezelf meeneemt zonder dat ...

Gereedschap en vakmanschap
De school beschikt over veel eigentijdse hulpmiddelen. Jacobien heeft standaard een vaste beamer en een interactief projectiescherm in de klas. De computer staat op het bureau, het staat allemaal de hele dag aan. Het gesprek met deze leerkracht vindt plaats in de eerste werkweek en in een onlangs ...

Christ-Centered Education
Internationale contacten
In 2002 werd het Tweetalig Onderwijs opgestart op de Fruytier volgens de standaard van het Europees Platform. Dit betekende o.a. dat een christelijk internationaal programma moest worden ontwikkeld voor onze leerlingen. In korte tijd zijn wij in contact geko ...

‘Reformatorische didactiek in de praktijk
Taalpunt NL
Kort voor de laatste zomervakantie verschenen de eerste delen van Taalpunt.nl, een methode Nederlands voor het voortgezet onderwijs. Projectleider drs. A. van Groningen geeft zijn visie op het ‘eigene’ van deze methode.
Als hij praat over de inhoud die de methode bie ...

De integratie van geloof en leren (I)
Strijd om de school
Daarnaast heeft iedere samenleving, of deze nu primitief of ontwikkeld is, het noodzakelijk geacht om haar gemeenschappelijke kennis over te dragen aan de volgende generaties. Kennis betekent immers voortbestaan. Of dat nu een primitieve samenleving betreft die de ...

Zelfwerkzaamheid en reformatorisch denken
De bedoeling van het empirisch onderzoek was om te kijken hoe er in de praktijk van het reformatorisch onderwijs tegen het onderwijskundig concept van zelfwerkzaamheid wordt aan gekeken. Maar ook of men de principes en uitgangspunten van het reformatorisch denken in eigen lespraktijk toepast. Het ...